nuff header

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Saturday, June 18, 2011

Ketupat Sotong

haa...cik kiah..cik senah..cik rokiah...uols semua penah makan tak ketupat sotong?
hahhhhhh?? tak penah makan?

ish..ish...ish........
cik kiah...cik kiah...
same la kite~!

hahaha...rasa kepoh plak bila tulis cenggini kan,.....
tadi,,,,,,,,,,,,,,,
dengan tidak semena mena...enche gulagulahati tetiba bertanya tentang ketupat sotong..
boleh dia tanya aku reti buat x?
reti hapenya....tengok pun tak penah..makan apetah lagi...
ayayai,....camno nak jadi menantu mithali ni..... masakan kelantan tak abes study lagi.....
errrr........... bukan stakat kelantan je kot... masakan kedah pun tak khatam lagi...
dengan gigih berusaha..aku pun cari resepi ketupat sotong versi kelantan...ada versi lg u...

cari je dulu...buat tatau bila..hehe..

meh kita tengok sket acane nak buatnye...

Bahan-bahan
* 10 ekor sotong sederhana besar
* 1 cawan beras pulut - saya guna beras nasi dagang
* 2 cawan santan sederhana pekat
* 1 keping gula melaka
* sedikit garam
* gula secukupnya
* sehelai daun pandan
* 10 batang lidi- 3-4cm panjang

Cara-cara 

1. Bersihkan beras pulut. Rendam dengan santan selama 30 minit. Toskan beras. Santan bekas rendam beras tu dimasukkan ke dalam periuk.
2. Bersihkan sotong. Keluarkan kepalanya.
3. Isikan beras pulut ke dalam sotong 1/3 penuh. Tutupkan dengan kepala sotong. Cucuk dengan lidi supaya kepala tak tercabut. Masukkan ke dalam periuk yang ada santan tadi.
4. Masukkan garam, gula melaka dan daun pandan. Masak sehingga pekat.
5. Ambil sikit kuah tadi dan rasa sama ada dah cukup manis atau tidak. Kalau belum manis bolehlah ditambah dengan gula. 


hasilnya......tadaaaaaa....





teheee...resepi blog lain...gambar blog lain....
gambar hasil masakan aku?
jangan tanya lagi...
ahaakkzz



~

7 comments:

Roza Ami Nanomiya said...

nampak sedap

.:|kamaryeah|:. said...

macam pelik tp macam best~
nanti da try buat gtaula feedback eh??

Rozuan Ismail said...

wan suka ketupat sotong yang mak wan buat.ramai org boleh buat ketupat sotong,tapi x ramai yg boleh buat rasa satong dan ketupat tu sebati bila makan.tak rasa asing2

Anisa Hang Tuah said...

tak penah makannnn :'(

cm sedapp

told la hejauw said...

kalo ko yg buat...agak2 sotong tuh daj tuko jadi ketam aku rasa..kahkahkah..tecabar tak??

Eka Yucika said...

Hiks :')

At first I thought I never eat or know that ketupat sotong before hahahaha

tapi bila tengok gambar, yeah! pernah makan beberapa kali sblm ni hahaha cuma xtau nama...


btw, cik pepel buat laaa...nk tngok mesti jadi punye! *drooling*

ciK LyndaWawa igUana said...

wah..ketupat sotong?tak penah dengar..mo try.....!!!=]

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

jom singgah balik!