nuff header

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, August 29, 2010

Kemaafan dendam yang terindah...

entri ni mungkin panjang
tak perlu baca kalau rasa membuang masa

"The stupid neither forgive nor forget;
the naive forgive and forget;
the wise forgive but do not forget"
-Thomas S. Szasz-

"saya mintak maaf,saya tak mampu memilih, awak je la yang buat keputusan"

terngiang-ngiang lagi setiap ungkapan itu.
semalam
aku masih dengan dia
semalam kami masih bergurau senda
semalam aku masih memintal baju ketika berguling guling di atas katil ketika dia di talian
tapi
malam semalam
semuanya berakhir
terlalu mudah.
retak.
hancur.
teman baikku sendiri yang menghancurkannya
"kelmarin, aina (bukan nama sebenar) hantar surat... " bergetar jantungku.
"surat apa?"
"emmmm...dia kata da lama dia sukakan saya.. da lama dia memendam rasa.. dia tak mampu berselindung lagi.. dia mintak saya terima dia"

"jadi??" 
suara seakan tersekat di tekak..tak mampu berbicara lanjut.
"entahlah...saya keliru.. saya masih sayangkan awak"
"mmmmm.."
"tapi..saya tak pasti awak sayangkan saya ke tak"
aku menjawab dalam hati... " sayang"
tapi ego menahan dari meluahkan yang sebenarnya
hati terlalu terluka
berdarah.
dia tegar untuk memilih.
tapi bukan salah dia
salah aku
aku yang tak pandai menjaga hatinya
aku yang tak meluahkan rasa yang ada
aku yang lalai meneka gelodak jiwanya
aku alpa menilik perasaannya

kenapa bila ada yang lain menagih cinta.. dia tegar untuk memilih sedangkan rasa sayang telah bermukim di hati sejak empat tahun yang lalu.
hampir empat tahun kami bersama.
dan teman baikku sendiri
kenapa?
kenapa mesti dia?
sedang kau yang sering mendengar kisah suka dan duka kami
kau yang menyaksikan tawa dan air mata aku
kenapa?
akhirnya
aku berundur
"awak...lepaskan saya...jaga dia baik2"
apa pun yang tejadi
biarpun terkilan rasa hati
mereka tetap temanku

berat untuk memaafkan
teman baik sendiri
yang tegar melukakan
orang yang aku harapkan untuk menjaga hati ini
tapi dia yang lebih dulu menghancurkan

namun
nyata
kemaafan dendam yang terindah

aku mampu tersenyum melihat mereka bahagia kini
aku mampu bersama mereka bergelak ketawa
biarpun hati ini tak melupakan setiap detik yang berlalu pun.


... the wise forgive but do not forget...

ini adalah kisah saya
kisah lama
sekadar ingatan yang tak luput
bukan kisah saya, dia dan awak kini
tapi
andai 'kamu' membaca ini
saya menyusun sepuluh jari andai saya pernah meragut kebahagiaan awak
saya mintak awak renung kembali
adakah itu kebahagiaan dia
sedang dia tak mampu menggapai bintang yang awak pinta
sedang dia tak cocok berganding bersama


memang saya ingin melangkah pergi
tapi saya tak mampu untuk melihat air mata dia sekian kali
saya pun tak mampu menipu perasaan sendiri
saya sayang dia
pasti


now
u have yours
i have mine
jaga 'dia' sebaiknya
jangan dikenang perkara lama
saya bimbang 'dia' terluka

saya sentiasa menanti
saat awak memandang ke arah saya
awak mampu tersenyum dengan ikhlas
saat awak mengecap bahagia tanpa menoleh ke belakang
kerana bahagia itu ada di depan awak
 hargai dia
The weak can never forgive. Forgiveness is the attribute of the strong



9 comments:

twinkle twinkle said...

DONT BE SAD :)

Mizzy said...

pergh..
mendalam sekali pengisian entry kali ni.
salut utk anda :)

miszTERRA_SF_ said...

entry yg sgt bermakna.. ase sebak lak
kesah duka xperlu d ingat salu tp perlu d kenang agr x trslh lgkah.. hargai yg da d dpn skang.. sy pon cube tuk bhagia skang :)

HonEyBuNNy said...

ila baca setiap bait2 kata d entry neh..sedih....sabar lah..ila pn ada ujian dan dugaan cm tu...biarkan lah mereka bahagia...kita plu kuat hadapi cabaran yg akan datang...walaupun ianya amat perit...tp apakan daya kita...andai ada jdoh..tidak ke mana...;-(

tot tot kecik said...

salam..


npe ni..?msih teringat die lagi..?


mende da berlalu..jgn dikenang perkara lalu..ianya akn buat kte bertmbh pedih..


teruskan kehidupan okey..masih ada yg sedia menantimu..


smile always :)

fndrocka said...

berdirilah selagi boleh berdiri

lumut esoklusa said...

the wise forgive but do not forget...


mendalam luka itu...

take care dear.

zulkbo said...

Salam bertandang lagi..
moga sihat selalu orang
di sini..jangan lupa
zakat fitrah tahun ini?

Azuan said...

kemaafan memang yang terbaik!!

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

jom singgah balik!