nuff header

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Sunday, August 1, 2010

kecewa.sungguh.aku.kecewa


apekah?
kecewa di pagi hari?

kecewa melihat segelintir anak bangsa
leka
hanyut dalam arus dunia
lupa mencari matlamat hidup
yang semakin kabur
hilang ditelan diri

semalam
mereka menangis
tatkala diminta mencium tangan ibu dan ayah
memeluk ibu dan ayah
memohon keampunan daripada ibu dan ayah


tapi
ketika bangun pagi tadi
mereka lupakan apa yang terjadi semalam
mereka lupa pada esak tangis berbaur keinsafan

peluang memuhasabah diri ini tidak datang berulang kali
tapi tidak digarap
malah disia-siakan
saat tangan ditadah mengaminkan doa
mereka turut 'berdoa'
saat jemaah bangun untuk solat sunat seterusnya
mereka menyandar longlai di dinding dewan
saat kuliah subuh disampaikan
mereka tidur bergelimpangan
di tepi dewan
di atas astaka
di tepi tandas

sedih
hati sedih
mana pergi kesedaran mereka
perjalanan mereka masih jauh
namun
tiada siapa yang dapat mengubah nasib mereka
melainkan mereka sendiri



4 comments:

Azuan said...

kebanyakkan macam itu le...nak berubah cuma sekejap..takde ketahanan...huhu..sabar la yea..

AZLIN said...

huhu..mmg memerlukan kesabaran yg tinggi utk jadik cikgu. saya yg bukan cikgu pun rasa geram tgk budak2 zaman sekarang. lansung xde kesedaran utk majukan diri sendiri.

miss lolly a.k.a luvfareda said...

biasalah tu.

cam gak kite tgk program motivasi kat ane2, time kene motivasi, nangis mohon ampun ngan ibu bapa, kawan2 , tapi bile lepas motivasi tu berubah cam perangai asal gak.

sukar kalau niat tak ikhlas.

semuanya tletak pada diri sendiri.

nabilah abd rahman said...

sifat manusia itu mudah lupa..sebab itu diorg macam tu..mereka perlu diingatkan berulang kali..tapi,betul kata miss lolly,perlu ada sifat ikhlas utk berubah..

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

jom singgah balik!